söndag 19 april 2009

Borsta tänderna-sången

Det har sedan en tid tillbaka blivit obligatoriskt att sjunga i samband med kvällsborstningen. Trots att någon har påstått att ”en gång är ingen gång” är det precis tvärtom med ganska många saker här i livet. En gång är alldeles tillräckligt för att det ska vara så alla gånger.

Så efter att ha introducerat en sång en kväll sjungs den numera varje kväll när min son får sina tänder borstade av pappa. Sången är hämtad ur en gullig bok, och ska sjungas med Blinka lilla stjärna-melodi:

”Borsta borsta liten stund
alla tandtroll bort från mun
varje tand blir riktigt ren
nu när kvällen blivit sen
alla tänderna mår bra
nu så tror jag att vi ska…

…borsta, borsta ännu mer
trollen hoppar här rakt ner
ner i avloppet och bort
trollens dag blev riktigt kort
och nu tror jag att du vill
höra visan en gång till…

(sjung en gång till)

Nu är visan faktiskt slut
Alla troll har hoppat ut”

3 kommentarer:

  1. Om någon sagt till dig för 15 år sedan att du skulle sjunga tandborstarsång varje kväll, vad hade du sagt då?

    Ibland tänker jag femton år bakåt i tiden och blir antingen lite road eller en smula skrämd.

    SvaraRadera
  2. Jo... förlåt om jag var otydlig.

    Mer korrekt ska vara att jag ibland tänker: "Hur hade jag sett på den här situationen om jag var 20 år gammal"

    Eftersom jag själv tyckte mig vara hur cool som helst då så skulle jag nog skrattat åt tanken på tandborstarsånger. Lyckligtvis har jag mognat/utvecklats.

    SvaraRadera
  3. Jag lånade din sång till min lille sons blogg (elias-lejonkungen.blogspot.com). Han har precis fått sina första tänder och jag ville ha någon liten vers eller visa till bloggen. Den här passade så bra. Nu har jag dessutom läst alla dina inlägg vilket var mycket trevligt. Jag önskar att min sons pappa var lite som du...

    SvaraRadera