onsdag 8 april 2009

Påskkärring slår påskgubbe

I morgon är det påskfest på dagis. Vi har fått information från personalen om att barnen gärna får klä ut sig till påskkärring, påskgubbe eller något annat som har med påsk att göra. Som att har med påsk att göra? Påskgubbe? Jag förstår inte varför våra pojkar inte bara kan få lov att vara påskkärringar. Måste vi sätta kön på allting?

Nej, i morgon kommer min son att vara påskkärring. Jag frågade honom om han ville det, och då förstod han inte riktigt vad det innebar. Sedan visade jag bilder och då ville han absolut vara påskkärring. Så i morgon bitti plockar vi fram scarf, förkläde, läppstift och kajal-penna. Påskkärringen vinner med hästlängder.

1 kommentar:

  1. Men snälla... det är lite löjligt med dagens föräldrar som försöker låtsas som att killar o tjejer är helt könlösa. Vet föräldrar som nästan skäms för att deras tjejer är "princessiga" och att deras killar är "biliga/krigiga", slappna av för sjutton! Det är bra att visa att det finns olika alternativ men det är viktigt att inse att tjejer ofta härmar tjejer och killar härmar killar. Det ligger i vår natur. Låt tjej som kille få sköna, avslappnade föräldrar som förebilder som inte värderar allt så himla mycket, låt princessor vara princessor och spindelmän vara spindelmän OM DE VILL. Det viktigaste är att barnen får bra förebilder om hur vi beter oss mot varandra, själv peppar jag min lilltjej att spänna musklerna, springa snabbt och att stå på sig medan lillkillen blir peppad att hjälpa till i köket, dansa och borsta mitt hår. Detta eftersom de är extremt killiga o tjejiga. Men kläderna, där köper jag det jag vet att de gillar, med några undantag....

    SvaraRadera