söndag 15 november 2009

En fyraåring som utmanar

Just nu är min son inne i en period när han inte lyssnar så värst mycket. Han gör ungefär som han vill, i alla fall är det hans egen plan ända tills någon säger något annat. Du är på klassiskt tvärtom-humör, och stundtals utmanar du mig ganska rejält. Jag ber dig att stanna, du fortsätter att gå. Jag säger åt dig att inte gå i vattenpölen eftersom du inte har riktigt rätt skor på dig, du hoppar jämfota mitt i pölen.

I kväll, i hallen utanför toaletten, utmanade du mig på riktigt:

- Ta av dig tröjan, vi ska in och duscha.
- Nä, det kan jag inte.
- Jo, det kan du.
- Nä, det kan jag inte.
- Du är fyra år, då kan man ta av sig tröjan.
- Nä, det kan jag inte.
- Nähä, då är du nog bara ett år. Du kan ju inte ta av dig tröjan.
- Jag är fyra år.
- Nä, du kan ju inte ta av dig tröjan så du är nog bara ett år tror jag.

Och nu kommer utmaningen. Min son verkar bli en tjur, borrar ner huvudet mot mig, tar sats och säger:

- Ska jag stånga dig?

Jag undrar var han har fått det ifrån. Han var rätt rolig i alla fall, och log brett när han sa det. Sedan tog han av sig tröjan, och hoppade in i duschen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar