fredag 6 november 2009

Exponering av barn i media

Någon mer som såg Debatt på SVT i går? Det handlade om barn som exponeras i media. Först gällde det en nioårig pojke som exponerats i tv-programmet ”Ett fall för Louise” där psykoterapeuten ställt diagnos på pojken utan att ens träffa honom. Han skulle troligtvis få problem med sitt eget känsloliv i vuxen ålder, sannolikt drabbas av depression etc. Familjen mådde dåligt efter medverkan i programmet, och när pojken själv såg programmet ska han ha sagt något i stil med ”Vem är tanten som pratar om mig? Jag vill inte bli någon värsting”.

Sedan debatterades lite kring hur barn också exponeras i alla möjliga bloggar. Vi skriver öppet om våra barn, lägger ut bilder på dem och tycks inte reflektera över vad det kan komma att få för konsekvenser längre fram. Skulle vi ha haft våra barns samtycke om vi frågat dem, och de varit tillräckligt gamla för att ha en åsikt?

Jag har ingen forskning att luta mig mot och vet ärligt talat inte om barns exponering i bloggar kan få några framtida konsekvenser. För egen del har jag däremot gjort ett medvetet val att ha en anonym blogg. Möjligen kan det ses som ett sätt att begränsa sig, men jag skulle begränsa mig betydligt mer om jag skrev mitt och min sons namn. Det är inte intressanta uppgifter för mig. Det intressanta för mig är att få utrymme att skriva om mina tankar och känslor. Om det känns rätt längre fram kan jag skriva ner adressen på en lapp och ge till min son, så kan han själv gå in och läsa vad jag har skrivit. Att exponera honom och mig själv med namn och bild saknar betydelse för mig, och därför låter jag bli.

Hur resonerar ni andra?
Och vad tyckte ni om Debatt på SVT?

2 kommentarer:

  1. Jag har själv en blogg där jag skriver om mina barn, och lägger ibland ut lite roliga bilder. Det gör jag för min egen skull, för barnens skull i framtiden men också för familj och släkt som kan följa barnen via bloggen. Det tycker jag bara är positivt. Sen måste man ju själv dra gränser för vad man vill lägga ut och inte. Men jag tror absolut inte att mina barn skulle ta skada av det.

    SvaraRadera
  2. Jag har också en blogg där jag skriver om min son nästan dagligen och lägger ut bilder lika ofta. Jag ser bloggandet som ett avancerat fotoalbum, eller möjligtvis en lika avancerad dagbok. Vi har många familjemedlemmar på långt avstånd och detta är ett enkelt sätt att låta alla ta del av Elias vardag och utveckling. Jag kan inte se att detta skulle kunna skada honom på något sätt, men är beredd att stänga bloggen om Elias själv skulle önska det i framtiden. Allt är utskrivet och insatt i pärmar så fotoalbumet/dagboken kommer att finnas kvar åt oss själva.

    SvaraRadera